آموزش گام به گام و تصویری HTML قسمت بیستم و ششم (ایران گستر)
نوشته شده توسط : فاطمه فیصلی

HTML

ایران گستر در صدد آن است تا با آموزش های تصویری خود, شما را با به روز ترین زبان های برنامه نویسی آشنا کند تا با یادگیری آنها بتوانبد وارد بازار کار شوید و کسب و کار خود را رونق بخشید. از این پس آموزش های HTML مارا دنبال کنید.

 

 

[caption id="attachment_3063" align="aligncenter" width="255"]HTML HTML[/caption]

ویژگی value

این ویژگی مقدار اولیه ی یک input در فرم ما را مشخص می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

ویژگی readonly

این ویژگی باعث می شود که input ما read only شود یعنی هیچکس نتواند آن را تغییر دهد:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

ویژگی disabled

این ویژگی باعث می شود که input ما غیرفعال شود. input ای که غیرفعال باشد، غیر قابل کلیک کردن و تغییر دادن است و همچنین مقدار آن در هنگام submit (ارسال نهایی) فرم به سرور ارسال نمی شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

ویژگی size

این ویژگی سایز یک input را بر اساس تعداد کاراکتر تعیین می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

ویژگی maxlength

این ویژگی حداکثر طول مجاز یک input را برای کاربر تعیین می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

به طور مثال اگر مقدار maxlength را 5 بگذارید دیگر فرم اجازه ی تایپ بیشتر از 5 کاراکتر را به کاربر نمی دهد اما توجه داشته باشید که این ویژگی هیچ هشداری به کاربر نمیدهد بنابراین اگر میخواهید پیامی برای کاربر نمایش داده شود و به او بگوید که این فیلد محدود است و یا اینکه چرا این فیلد محدود است باید از کد های جاوا اسکریپت یا روش های دیگر استفاده کنید.(ایران گستر)

هشدار: تمام روش های محدود سازی با HTML (مانند مثال بالا) و Javascript قابل دور زدن هستند و اصلا امن نیستند، بلکه تنها برای راحتی سرور شما و خود کاربران ایجاد شده اند. لازم است که حتما و حتما داده ها را در سمت سرور نیز چک کنید.(ایران گستر)
 

ویژگی autocomplete

این ویژگی می گوید که آیا یک فرم قابلیت autocomplete (تکمیل خودکار) داشته باشد یا خیر. زمانی که autocomplete فعال باشد مرورگر به صورت خودکار مقادیر ورودی را بر اساس مقادیری که کاربر قبلا وارد کرده است پر می کند. autocomplete با عنصر <form> و <input> های متنی، جست و جو، URL، تلفن، ایمیل، رمز عبور، datepicker ها، محدوده و رنگ ها کار می کند.(ایران گستر)

نکته: شما می توانید autocomplete را برای کل فرم (<form>) فعال کرده و سپس برای برخی از input ها غیر فعالش کنید.(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی

برای مشاهده ی خروجی در صفحه مورد نظر کلید Run را بزنید.

 

ویژگی novalidate

این ویژگی میگوید که داده های فرم در هنگام ارسال نباید Validate (اعتبار سنجی) شوند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی autofocus

این ویژگی باعث می شود که پس از بارگذاری صفحه، یکی از input های ما (به انتخاب خودمان) focus بگیرد (یعنی بدون کلیک کاربر فعال شود):(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

پس از ورود به صفحه ی خروجی دکمه ی RUN را بزنید و متوجه خواهید شد که فیلد اول انتخاب شده است و آماده ی تایپ کردن شماست! این همان حالت focus است.(ایران گستر)

 

ویژگی form

این ویژگی مشخص می کند که فلان <input> متعلق به کدام فرم و یا چند فرم است:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

نکته: در صورتی که میخواهید یک فیلد را به چند فرم نسبت دهید از ویرگول انگلیسی بین آن ها استفاده کنید.(ایران گستر)

 

ویژگی formaction

این ویژگی مسیر فایلی را مشخص می کند که قرار است فرم ما را پردازش کند. این ویژگی action را باطل می کند و با "type="submit و "type="image استفاده می شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی formenctype

این ویژگی encoding ارسال فرم را تعیین می کند (فقط برای فرم های “method=”post) و attribute قبلی فرم یعنی enctype را باطل می کند. این ویژگی با "type="submit و "type="image استفاده می شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی formmethod

این ویژگی متد HTTP برای ارسال فرم ها به action را تعیین می کند و attribute قبلی فرم یعنی method را باطل می کند. این ویژگی با "type="submit و "type="image استفاده می شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی formnovalidate

این ویژگی، novalidate را باطل کرده و تغییر میدهد و با  "type="submit استفاده می شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی formtarget

این ویژگی مشخص می کند که مرورگر جواب دریافتی از سرور (پس از ارسال فرم) را کجا نمایش دهد. این ویژگی attribute قبلی فرم یعنی target را باطل می کند و این ویژگی با "type="submit و "type="image استفاده می شود:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی height و width

این دو ویژگی عرض و ارتفاع <"input type="image> را مشخص می کنند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی list

این ویژگی به <datalist> اشاره می کند که گزینه های از پیش تعریف شده ای برای <input> دارد:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی min و max

این دو ویژگی حداقل و حداکثر مقادیر مجاز برای <input> را تعیین می کنند و با input های عددی، محدوده ای، تاریخ، datetime-local، ماه، زمان و هفته کار می کند (اگر با انواع input ها آشنا نیستید به قسمت های قبل از همین سری آموزشی مراجعه کنید):(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی multiple

این ویژگی مشخص می کند که کاربر می تواند بیشتر از یک مقدار را در <input> وارد کند. این ویژگی با <input> های از نوع ایمیل و فایل کار می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی pattern

این ویژگی از regular expression (عبارات با قاعده) استفاده می کند تا محتوای فرم را چک کند و با انواع input های متنی، جست و جو، URL، تلفن، ایمیل و رمز عبور کار می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

مبحث عبارات با قاعده از مباحث بسیار طولانی در دنیای برنامه نویسی است و نمی شود آن را در این مقاله توضیح داد. اگر با آن ها آشنایی ندارید باید در اینترنت به دنبالشان بگردید و مقالات مختلف در این زمینه را مطالعه کنید.

نکته: برای اینکه به کاربر کمک کنید تا بهتر متوجه الگوی درخواستی بشود از attribute ای به نام title استفاده کنید.(ایران گستر)

 

ویژگی placeholder

این ویژگی متنی کوتاه را در فیلد مورد نظر نشان می دهد تا به کاربر توضیحات خلاصه ای ارائه کند. به طور مثال اگر میخواهید به کاربر بگویید که در این قسمت با حروف انگلیسی تایپ کند می توانید از این ویژگی استفاده کنید. این ویژگی با input های متنی، جست و جو، URL، تلفن، ایمیل و رمز کاربری کار می کند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی required

این ویژگی تعیین می کند که فلان فیلد این فرم اجباری است و حتما باید پُر شود و با انواع فیلد های text, search, url, tel, email, password, date pickers, number, checkbox, radio, و file کار می کند.(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

ویژگی step

این ویژگی بازه های مجاز برای یک <input> را تعیین می کنند. به طور مثال اگر این ویژگی برابر با 3 باشد (“step=”3) اعداد مجاز 3- و 0 و 3 و 6 و … خواهند بود. همچنین می توانید از max و min هم به همراه آن استفاده کنید. این ویژگی با فیلد های umber, range, date, datetime-local, month, time و week کار میکند:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: